T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
GAZİANTEP / ŞEHİTKAMİL - Abdulkadir Konukoğlu Özel Eğitim Meslek Okulu

Dikkat Eksikliği İçin Ne Yapılmalı

DİKKAT DAĞINIKLIĞI İÇİN NE YAPMALI?


Rehberlik servisi olarak;okulumuzda 2yıldır sürdürdüğümüz dikkat çalışmaları var.Okulumuz öğrencilerinden 3-4-5-6.sınıf öğrencilerimizden dikkat sıkıntısı olanlardan gruplar oluşturup dikkat çalışmaları yapıyoruz.Bu bağlamda geçen yıl 3-4-5-6.sınıflardan tespit edilen öğrencilere 2 aylık bir dikkat çalışması yaptık. Çalışma sonrasında bu öğrencilerde olumlu gelişmeler gözledik.Bu yüzden bu yıl da 1-2-3.sınıflarda sınıf öğretmenlerine bu konuyla ilgili seminer verilerek dikkat geliştirme çalışmaları ile ilgili dosya-doküman dağıttık.Aynı dokümanlar 4-5 sınıf öğretmenlerine dağıtıldı.Böylece bu çalışmalar tabana yayılacak.Bu konuda 4-5-6.sınıf öğrencilerinden de tespit edilenlerle dikkat geliştirme çalışmaları başlattık.8’er kişilik gruplar halinde rehberlik servisinde bu öğrenciler dikkat çalışmalarına alındı.Bu bağlamda bu çalışmalar evde de desteklenirse ciddi randıman alınacağına inanıyoruz.


EVDE-SINIFTA YAPILABİLECEKLER;(DİKKAT GELİŞTİREN OYUNLAR)

 

  • Öncelikle Televizyon izleme oranı en aza inmeli. Çünkü saniyede çok hızlı-fazla karenin değiştiği televizyona odaklanan öğrenci sınıf ortamında 40 dakika boyunca dikkatini istikrarlı bir şekilde koruyamayacaktır.

  • Evde haftada bir akşam ayrılarak ailecek veya bireysel,öğrencinin yaşına uygun puzzle(yap-boz)yaptırılarak Parça-bütün ilişkisini doğru kurma öğrenilebilir.Detaydan bütüne gitmenin öğrenilebilmesi için orta figürden başlayıp kenarlara doğru yap-boz yapılmalı.Tümevarım yöntemine göre oynanmalı. Burada hedef ilk yapıldığında süre tutup,ilk yapılan sürenin yarısına kadar bir sürede yap-boz yapılıncaya kadar aynı yap-boz üzerinde çalışılmalı.Daha sonra yeni bir yap-boza geçilmeli.Bu çalışma hem görsel dikkati hem de el-göz koordinasyonunu geliştirecektir.

  • Her gün akşam 25-30 dk .kitap okuması gereken öğrencinin haftada bir defa dakikada okuduğu kelime sayısı ölçülmelidir.Unutmayalım ki,kitap okumak sadece kelime hazinesini geliştirmekle kalmaz,hayal gücüyle birlikte üretici zekayı da geliştirir.Öğrencinin odaklanmayla birlikte uzun süre dikkatini sürdürmesini de geliştirir.

  • Evde öğrencimize bir okuma parçası okuyarak mesela içinde –b- harfi olan kelime duyduğunda elindeki boş kağıda bir işaret koymasını isteyin.Sonra gerçekte kaç tane –b- harfi olduğunu tespit edin.Öğrencinin bulduğu sayıyla karşılaştırın.Bunu yapa yapa öğrenci öğretmeni nasıl dinlemesi gerektiğini öğrenecektir.Öğretmeni sanki bir şey yakalamak istercesine dinleyen çocuk odaklanma gücünü geliştirecektir.(harfler farklı da seçilebilir.)

  • Öğrenciye bir okuma parçası verilerek içindeki –d- harflerini işaretlemesi, bulması istenebilir.Veya –d- harfi ile başlayan kelimeleri bulması işaretlemesi istenebilir.Böylece öğrenci okuduğu bir soruyu ya da metni odaklanarak okumayı öğrenecektir. (Bu etkinliklere kelime ve harf avı diyoruz.)

  • Kelime türetme oyunu,labirent bulmaca,sayı birleştirme oyunu,Masa tenisi, bedminton,basketbol,….gibi oyunlar dikkat geliştiren diğer oyunlardır,tavsiye edilebilir.

  • Dikkat dağınıklığı olan öğrencilerin iyi telkin edilmesi gerekir. İyi motive olan öğrenci iyi odaklanacaktır.Bu öğrenciler daha çok glikoz ve oksijene ihtiyaç duyarlar.Aşırı olmamak kaydıyla özellikle doğal şeker içeren gıdalar alıp bol su içmeleri ve nefes egzersizi yapmaları bu öğrenciler için odaklanma adına faydalı olacaktır.

  • Tüm bunların yanında Dikkatinin dağılıp odaklanamadığını düşünen öğrenciler bu anlarda kaslarını hareket geçirip kan dolaşımını biraz hızlandırmalılar.Kısa kas egzersizleri faydalı olacaktır.

  • Son olarak;bir önerimiz daha var.İnternetten siparişi verilebilen akademisyen bir grubun hazırladığı DGS(DİKKAT GELİŞTİRME SETİ) alınabilir.Öğrencinin yaşına uygun seçenekleri olan bu set her hafta düzenli takip edilirse görsel dikkat ve tümevarım yeteneğini geliştirme adına faydalı olacaktır.Zorlayıcı olmamak kaydıyla yapılmalıdır. 

  • Bütün bu çalışmalar bir süreçtir.Etkili olması için istikrarlı bir şekilde yapılması gereklidir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.02.2013 - Güncelleme: 27.12.2018 14:33 - Görüntülenme: 8249
  Beğen | 4  kişi beğendi